Wysokie mandaty za jazdę drogami alternatywnymi w Grecji
Grecja wprowadziła zakaz jazdy po równoległych drogach bocznych w celu uniknięcia opłat za autostrady. Zakaz dotyczy kierowców oraz właścicieli samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Za jazdę drogami alternatywnymi grozi mandat w wysokości nawet 1 000 Euro. Grzywnę należy uregulować na miejscu, w przeciwnym razie pojazd zostanie unieruchomiony. Samochody ciężarowe niekorzystające z autostrad powinny posiadać specjalne pozwolenie.
Co jeszcze warto wiedzieć o greckim mycie?
System opłat drogowych w Grecji
Autostrady i drogi ekspresowe w Grecji stanowią główne korytarze komunikacyjne w państwie. Korzystanie z autostrad i dróg szybkiego ruchu jest płatne. Sieć płatnych dróg w Grecji liczy ponad 2000 km i jest stale modernizowana i rozbudowywana. Główne szlaki to:
- Autostrada A1 Agean (616 km) Ateny – Lamia – Larissa – Katerini – Saloniki
- Autostrada A2 Egnatia (804 km) Igoumenitsa – Saloniki – Alexandroupoli
- Autostrada A6 Attiki (65 km) obwodnica Aten łącząca z innymi autostradami
- Autostrada A7 Moreas (158 km) Korynt – Tripoli – Kalamata/Sparta
- Autostrada A8 Pathe (224 km) Ateny – Korynt – Patras
- Autostrada A29 Kastorias (72 km) – Egnatia – Ieropigi
- Autostrada A62) łączącą Ateny z lotniskiem międzynarodowym E.Venizelos
Poza autostradami płatny jest również Most Patra oraz podmorski Tunel Aktio-Preveza.
Siec autostrad zarządzana jest aż przez sześciu niezależnych operatorów. Wysokość opłat uzależniona jest od kategorii pojazdu (wysokości auta i liczby osi pojazdu) oraz przejechanego odcinka autostrady (każdy odcinek wiąże się z inną ceną). Opłaty pobierane są na bramkach – płatne gotówką w Euro lub kartą płatniczą. Orientacyjna cena na przejazd autostradami dla ciągnika siodłowego to 0,15-0,19 EUR/1 km. Płatności mogą być także rozliczone automatycznie za pomocą urządzeń pokładowych, jednak działają one osobno u każdego z operatorów autostrad. W Grecji funkcjonują zatem różnorodne systemy e-myta w zależności od danego odcinka autostrady i tak są to: Aegean Motorway (eWay), Attiki Odos (e-Pass), Moreas (e-Pass), Nea Odos (FastPass), Olympia Odos (Olympia Pass).
Ciężarówki na autostrady
Sieć płatnych greckich dróg z łatwością można ominąć korzystając z dróg alternatywnych (równoległych dróg bocznych). Przynosi to niestety straty finansowe dla kraju oraz powoduje znaczną degradację tychże dróg. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury i Sieci Transportowych Grecji wydało decyzję wprowadzenia wysokich mandatów dla kierowców, jak i właścicieli samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, którzy korzystają z równoległych dróg bocznych w celu uniknięcia opłat na bramkach. W celu uniknięcia grzywny, samochody ciężarowe niekorzystające z autostrad, powinny posiadać specjalne pozwolenie, ale te wydawane będą tylko w szczególnych przypadkach. Grzywna wpłacana ma być bezpośrednio w przeciwnym razie pojazd zostanie unieruchomiony. Informację tę potwierdziła polska ambasada w Atenach.
Podsumowując
Decyzją Ministerstwa Infrastruktury i Sieci Transportowych z dnia 11 sierpnia 2016 roku Grecy wprowadzają nowe grzywny i tym samym „zapędzają ciężarówki” na autostrady. Firmy transportowe powinny zatem uczulić swoich kierowców aby ci nie próbowali omijać płatnych dróg, gdyż od tej pory może to słono kosztować. Zmiany nie dotyczą samochodów dostawczych poniżej 3, 5 tony.
5 października, 2016
Cennik mandatów w Grecji- emyto.
admin News 0 Comments
Wysokie mandaty za jazdę drogami alternatywnymi w Grecji
Grecja wprowadziła zakaz jazdy po równoległych drogach bocznych w celu uniknięcia opłat za autostrady. Zakaz dotyczy kierowców oraz właścicieli samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Za jazdę drogami alternatywnymi grozi mandat w wysokości nawet 1 000 Euro. Grzywnę należy uregulować na miejscu, w przeciwnym razie pojazd zostanie unieruchomiony. Samochody ciężarowe niekorzystające z autostrad powinny posiadać specjalne pozwolenie.
Co jeszcze warto wiedzieć o greckim mycie?
System opłat drogowych w Grecji
Autostrady i drogi ekspresowe w Grecji stanowią główne korytarze komunikacyjne w państwie. Korzystanie z autostrad i dróg szybkiego ruchu jest płatne. Sieć płatnych dróg w Grecji liczy ponad 2000 km i jest stale modernizowana i rozbudowywana. Główne szlaki to:
Poza autostradami płatny jest również Most Patra oraz podmorski Tunel Aktio-Preveza.
Siec autostrad zarządzana jest aż przez sześciu niezależnych operatorów. Wysokość opłat uzależniona jest od kategorii pojazdu (wysokości auta i liczby osi pojazdu) oraz przejechanego odcinka autostrady (każdy odcinek wiąże się z inną ceną). Opłaty pobierane są na bramkach – płatne gotówką w Euro lub kartą płatniczą. Orientacyjna cena na przejazd autostradami dla ciągnika siodłowego to 0,15-0,19 EUR/1 km. Płatności mogą być także rozliczone automatycznie za pomocą urządzeń pokładowych, jednak działają one osobno u każdego z operatorów autostrad. W Grecji funkcjonują zatem różnorodne systemy e-myta w zależności od danego odcinka autostrady i tak są to: Aegean Motorway (eWay), Attiki Odos (e-Pass), Moreas (e-Pass), Nea Odos (FastPass), Olympia Odos (Olympia Pass).
Ciężarówki na autostrady
Sieć płatnych greckich dróg z łatwością można ominąć korzystając z dróg alternatywnych (równoległych dróg bocznych). Przynosi to niestety straty finansowe dla kraju oraz powoduje znaczną degradację tychże dróg. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury i Sieci Transportowych Grecji wydało decyzję wprowadzenia wysokich mandatów dla kierowców, jak i właścicieli samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, którzy korzystają z równoległych dróg bocznych w celu uniknięcia opłat na bramkach. W celu uniknięcia grzywny, samochody ciężarowe niekorzystające z autostrad, powinny posiadać specjalne pozwolenie, ale te wydawane będą tylko w szczególnych przypadkach. Grzywna wpłacana ma być bezpośrednio w przeciwnym razie pojazd zostanie unieruchomiony. Informację tę potwierdziła polska ambasada w Atenach.
Podsumowując
Decyzją Ministerstwa Infrastruktury i Sieci Transportowych z dnia 11 sierpnia 2016 roku Grecy wprowadzają nowe grzywny i tym samym „zapędzają ciężarówki” na autostrady. Firmy transportowe powinny zatem uczulić swoich kierowców aby ci nie próbowali omijać płatnych dróg, gdyż od tej pory może to słono kosztować. Zmiany nie dotyczą samochodów dostawczych poniżej 3, 5 tony.