Jak będą wyglądać ciężarówki w przyszłości?

tir autostrada

O hybrydzie w transporcie mówi się już od kilku lat. Ma to przede wszystkim związek z nakładanymi przez Komisję Europejską restrykcjami dotyczącymi zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Połączenie silnika diesla z silnikiem elektrycznym to przede wszystkim ciche i bardziej przyjazne dla środowiska pojazdy, których użytkowanie może dać nawet do 30% oszczędności zużywanego paliwa.

W transporcie powstają nowe pomysły na hybrydowy pojazd ciężarowy, co chwilę producenci pojazdów dzielą się nowinkami w tym zakresie. Dodatkowo coraz więcej firm z Europy Zachodniej chętnie testuje nowe propozycje napędzania pojazdu. Podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze tym razem firma MAN zaprezentowała system napędu hybrydowego dla pojazdów transportowych. Może warto wrócić do tematu?

Powstały różne rozwiązania wykorzystania systemu hybrydowego. Oto niektóre z nich:

  • Silnik elektryczny może działać wyłącznie na pierwszym biegu, zapewniając ciche przyspieszenie, na wyższym działa już napęd hybrydowy.
  • Energia odzyskiwana podczas hamowania i zgromadzona w akumulatorze napędza silnik elektryczny, który wspomaga silnik Diesla.
  • Energia odzyskiwana podczas przewozu towaru z hamowania zamieniana jest w energię elektryczną, która gromadzi się w akumulatorach i napędza pojazd do osiągnięcia prędkości 20 km/h.

 

Ekologia jest obecnie na topie, jednak nadal dla polskiego przewoźnika często ponad jego zasięgiem finansowym. Pojazdy o napędzie hybrydowym mogą być nawet o 30% droższe od tych napędzanych silnikiem spalinowym. Jednak kto wie, może za kilka lat popularność tego typu pojazdów wzrośnie, a tym samym zmniejszy się cena hybryd ciężarowych.