Wnikliwe kontrole polskich ciężarówek
- Postulaty inspektorów
- Co czeka kierowców?
- Podsumowanie
Pracownicy ITD rozpoczęli właśnie ogólnopolski tygodniowy strajk ostrzegawczy. Będzie miał on formę strajku włoskiego, a więc będzie polegał na przesadnie dokładnym wykonywaniu obowiązków służbowych i skrupulatnym przeglądzie ciężarówek. Wnikliwej kontroli drogowej będą podlegać jednak wyłącznie polscy przewoźnicy. Inspektorzy zaniechają za to kontroli w stosunku do obcokrajowcy.
Inspektorzy domagają się podwyżek oraz deklaracji w sprawie przyszłości Inspekcji Transportu Drogowego. Jeśli podjęte działania nie przyniosą przewidywanego skutku, protestujący zapowiadają manifestację w stolicy oraz strajk ciągły. Wszystko to odbije się niekorzystnie na pracy rodzimych firm transportowych.
- Postulaty inspektorów
ITD od ponad roku czeka na wprowadzenie nowelizacji ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego. Ma ona przyczynić się do tego, że inspektorom będą przysługiwały uprawnienia służb mundurowych. Inspektorzy liczą przede wszystkim, że zostaną funkcjonariuszami a nie urzędnikami (jak ma to miejsce w tej chwili) i będą mogli pracować przez całą dobę. W ten sposób uzyskają też przywileje mundurowe np. będą mogli przechodzić na wcześniejszą emeryturę (po 25 latach służby). Proces legislacyjny przeciąga się jednak w czasie i wywołuje niekorzystne nastroje wśród pracowników formacji.
Niezadowolenie inspektorów wynika także ze złych warunków pracy i płacy. Pracownicy WITD od 9 lat nie otrzymali podwyżek wynagrodzeń. Tylko pensja nielicznych inspektorów w tym roku wzrosła jedynie o 40-50 złotych brutto. Rada Krajowa Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego domaga się wydania aktu prawnego regulującego zasady awansowania inspektorów zatrudnionych w Wojewódzkich Inspektoratach i Głównym Inspektoracie. Związkowcy chcą przyznawania stopnia w zależności od stażu pracy, przy jednoczesnym przyspieszeniu awansów inspektorów, którzy do tej pory nie zostali awansowani. W ten sposób mają zmniejszyć się różnice w zarobkach pomiędzy inspektorami.
Minister Infrastruktury i Budownictwa kilka dni temu zapewnił Związek o podjęciu starań o zabezpieczenie środków finansowych na podwyższenie dochodów inspektorów w najbliższym roku budżetowym. Ministerstwo ma także niebawem rozpocząć procedowanie Ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, gdyż widzi potrzebę istnienia formacji ITD.
- Co czeka kierowców?
Mimo zapewnień ze strony rządu związkowcy rozpoczęli zapowiadany już wcześniej tzw. strajk włoski. Protest potrwa od 15.05 do końca tygodnia i obejmie zasięgiem cały kraj. Bierze w nim udział ok. 360 pracowników WITD (na 400 wykonujących czynności). Ich zadaniem będzie skrupulatna kontrola przestrzegania wszystkich przepisów obowiązujących w transporcie drogowym (funkcjonariusze będą kontrolować dokładnie każdy zatrzymany samochód). Forma strajku aktywnego została zastosowana tu w celu obejścia przepisów ograniczających tej grupie zawodowej prawo do strajku.
Inspektorzy skupią jednak swoją uwagę wyłącznie na kierowcach polskich ciężarówek. Obcokrajowy przewożący ładunki w tym czasie nie będą sprawdzani. To także zamierzone działanie, wymierzone bezpośrednio w polski rząd, który niedawno zaostrzył politykę kontrolną wobec kierowców zza wschodniej granicy.
- Podsumowanie
Związkowcy z góry przeprosili wszystkich kierowców za utrudnienia. Jednocześnie zwrócili uwagę, że akcja prowadzona jest dla dobra polskich szoferów, gdyż do tej pory najczęściej kontrolom podlegali przewoźnicy ze wschodu. Rodzimi kierowcy i przewoźnicy nie są rzecz jasna zadowoleni z tłumaczeń ITD. Muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami podczas wykonywania transportów. Nie sądzą również, że szczegółowe kontrole wymierzone w ich firmy są właściwą drogą do wywalczenia lepszych płac i warunków pracy przez inspektorów.
Kto na tym wszystkim zyska, kto straci? Na to pytanie poznamy odpowiedź zapewne już niebawem.
Informacja za: www.zzitd.pl, www.zmpd.pl, www.bankier.pl, www.etransport.pl, www.rmf.fm
14 maja, 2017
Inspekcja Transportu Drogowego rozpoczęła protest włoski
admin News 0 Comments
Wnikliwe kontrole polskich ciężarówek
Pracownicy ITD rozpoczęli właśnie ogólnopolski tygodniowy strajk ostrzegawczy. Będzie miał on formę strajku włoskiego, a więc będzie polegał na przesadnie dokładnym wykonywaniu obowiązków służbowych i skrupulatnym przeglądzie ciężarówek. Wnikliwej kontroli drogowej będą podlegać jednak wyłącznie polscy przewoźnicy. Inspektorzy zaniechają za to kontroli w stosunku do obcokrajowcy.
Inspektorzy domagają się podwyżek oraz deklaracji w sprawie przyszłości Inspekcji Transportu Drogowego. Jeśli podjęte działania nie przyniosą przewidywanego skutku, protestujący zapowiadają manifestację w stolicy oraz strajk ciągły. Wszystko to odbije się niekorzystnie na pracy rodzimych firm transportowych.
ITD od ponad roku czeka na wprowadzenie nowelizacji ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego. Ma ona przyczynić się do tego, że inspektorom będą przysługiwały uprawnienia służb mundurowych. Inspektorzy liczą przede wszystkim, że zostaną funkcjonariuszami a nie urzędnikami (jak ma to miejsce w tej chwili) i będą mogli pracować przez całą dobę. W ten sposób uzyskają też przywileje mundurowe np. będą mogli przechodzić na wcześniejszą emeryturę (po 25 latach służby). Proces legislacyjny przeciąga się jednak w czasie i wywołuje niekorzystne nastroje wśród pracowników formacji.
Niezadowolenie inspektorów wynika także ze złych warunków pracy i płacy. Pracownicy WITD od 9 lat nie otrzymali podwyżek wynagrodzeń. Tylko pensja nielicznych inspektorów w tym roku wzrosła jedynie o 40-50 złotych brutto. Rada Krajowa Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego domaga się wydania aktu prawnego regulującego zasady awansowania inspektorów zatrudnionych w Wojewódzkich Inspektoratach i Głównym Inspektoracie. Związkowcy chcą przyznawania stopnia w zależności od stażu pracy, przy jednoczesnym przyspieszeniu awansów inspektorów, którzy do tej pory nie zostali awansowani. W ten sposób mają zmniejszyć się różnice w zarobkach pomiędzy inspektorami.
Minister Infrastruktury i Budownictwa kilka dni temu zapewnił Związek o podjęciu starań o zabezpieczenie środków finansowych na podwyższenie dochodów inspektorów w najbliższym roku budżetowym. Ministerstwo ma także niebawem rozpocząć procedowanie Ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, gdyż widzi potrzebę istnienia formacji ITD.
Mimo zapewnień ze strony rządu związkowcy rozpoczęli zapowiadany już wcześniej tzw. strajk włoski. Protest potrwa od 15.05 do końca tygodnia i obejmie zasięgiem cały kraj. Bierze w nim udział ok. 360 pracowników WITD (na 400 wykonujących czynności). Ich zadaniem będzie skrupulatna kontrola przestrzegania wszystkich przepisów obowiązujących w transporcie drogowym (funkcjonariusze będą kontrolować dokładnie każdy zatrzymany samochód). Forma strajku aktywnego została zastosowana tu w celu obejścia przepisów ograniczających tej grupie zawodowej prawo do strajku.
Inspektorzy skupią jednak swoją uwagę wyłącznie na kierowcach polskich ciężarówek. Obcokrajowy przewożący ładunki w tym czasie nie będą sprawdzani. To także zamierzone działanie, wymierzone bezpośrednio w polski rząd, który niedawno zaostrzył politykę kontrolną wobec kierowców zza wschodniej granicy.
Związkowcy z góry przeprosili wszystkich kierowców za utrudnienia. Jednocześnie zwrócili uwagę, że akcja prowadzona jest dla dobra polskich szoferów, gdyż do tej pory najczęściej kontrolom podlegali przewoźnicy ze wschodu. Rodzimi kierowcy i przewoźnicy nie są rzecz jasna zadowoleni z tłumaczeń ITD. Muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami podczas wykonywania transportów. Nie sądzą również, że szczegółowe kontrole wymierzone w ich firmy są właściwą drogą do wywalczenia lepszych płac i warunków pracy przez inspektorów.
Kto na tym wszystkim zyska, kto straci? Na to pytanie poznamy odpowiedź zapewne już niebawem.
Informacja za: www.zzitd.pl, www.zmpd.pl, www.bankier.pl, www.etransport.pl, www.rmf.fm