Rate this post

Korzystanie z telefonów komórkowych podczas jazdy- dane statystyczne i obowiązujące prawo w krajach Unii

W naszym kraju przeprowadzono już wiele akcji, które zwracały uwagę na niebezpieczeństwa związane z używaniem telefonów komórkowych podczas jazdy samochodem. Jak wynika z policyjnych statystyk, rozmowy przez telefon komórkowy to wciąż jedno z głównych przewinień kierowców. Prowadzący pojazdy bagatelizują przepisy i mimo zakazu ucinają sobie pogawędki w drodze- zgodnie z taryfikatorem, czyn ten grozi karą w wysokości 200 zł. oraz 5 punktów karnych.

telefon samochod

Często sami kierowcy przyznają, że rozmowa przez telefon jest czynnikiem, który najbardziej rozprasza ich uwagę podczas prowadzenia samochodu. Korzystanie z urządzeń mobilnych w czasie jazdy, powoduje spadek koncentracji oraz wydłuża reakcję, co prowadzi do zwiększenia ryzyka kolizji drogowych.

Rozmowy przez telefon podczas kierowania pojazdem są porównywane do jazdy po spożyciu alkoholu. Badania przeprowadzone przez włoskich specjalistów wykazały, iż w ciągu pierwszych sekund rozmowy telefonicznej prawdopodobieństwo spowodowania wypadku wzrasta nawet sześciokrotnie! Wykonanie połączenia z wybraną osobą zajmuje kierowcy 7 sekund (niby nie wiele), ale okazało się, że przy prędkości 100 km/h samochód przejeżdża wówczas około 200 metrów! A kierowca w tym czasie nie patrzy na drogę…

Wyniki ogólnopolskich badań przeprowadzonych przez PBS we wrześniu 2014 roku

  • zaledwie 1% kierowców przestało korzystać z telefonów podczas jazdy po otrzymaniu za to mandatu
  • co piąty kierowca korzystając z telefonu podczas jazdy używa go do pisania i odczytywania sms-ów
  • co piąty kierowca, który spowodował zagrożenie na drodze w wyniku korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy, nie zauważył pieszego (66% z nich pisze i odczytuje sms-y prowadząc samochód)
  • 4 na 10 kierowców używających telefonu podczas jazdy korzysta z nawigacji samochodowej. Jest to, zaraz po prowadzeniu rozmów telefonicznych, najczęstsza czynność, do której kierowcy wykorzystują telefon komórkowy
  • prawie połowa najbardziej doświadczonych kierowców (przejeżdżających rocznie ponad 100 tys. km) i korzystających z telefonów podczas jazdy, pisze i odczytuje sms-y prowadząc pojazd
  • posiadaczy smartfonów korzystających z nich w trakcie prowadzenia pojazdu jest o 50% więcej niż kierowców korzystających podczas jazdy z telefonów z klawiaturą numeryczną
  • ponad połowa kierowców użytkujących telefony komórkowe w samochodzie rozmawia przez telefon podczas jazdy, trzymając słuchawkę w ręce
  • 6 na 10 kierowców uważa, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy jest niezgodne z przepisami Kodeksu Drogowego, tymczasem 66% z nich rozmawia przez telefon prowadząc samochód i trzymając słuchawkę w ręce
  • blisko 75% kierowców posiadających smartfon korzysta z niego prowadząc samochód, z czego co trzeci sięga po niego często lub bardzo często
  • 4 na 5 kierowców, którzy spowodowali zagrożenie na drodze w wyniku korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy, nie zauważyło innego pojazdu. Ponad połowa z nich rozmawia przez telefon prowadząc samochód i trzymają słuchawkę w ręce
  • prawie 8 na 10 kierowców, którzy rozmawiają przez telefon w trakcie jazdy przy użyciu zestawu słuchawkowego lub głośnomówiącego wie, że korzystanie w określony sposób z telefonu podczas jazdy, jest zgodne z przepisami Kodeksu Drogowego. Uważają też, że jest to bezpieczne
  • 83% kierowców uważa, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu jest niebezpieczne, przy czym połowa z nich rozmawia w trakcie jazdy trzymając telefon w ręce, a co piąty pisze i odczytuje sms-y

 Korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy samochodem w krajach UE

W większości krajów Unii Europejskiej, jeżeli kierowca nie posiada zestawu głośnomówiącego, korzystanie z telefonu podczas jazdy jest zabronione.

Lista wybranych Państwa, w których kara finansowa jest wysoka np.:

  1. W Irlandii ryzyko wzrasta czterokrotnie, gdy kierowca rozmawia przez telefon. W takim przypadku grzywna może wynosić do 2 tys. euro
  2. Liechtenstein, kara za nieprzestrzeganie tego przepisu wynosi 80 CHF
  3. Szwajcaria, mandat w wysokości 100 CHF

W całej UE rozmowy można prowadzić tylko przez zestaw głośnomówiący, chociaż są Państwa, które w tym wypadku wprowadziły dodatkowe obwarowania np.:

  1. Francja – rozmowy można prowadzić tylko przez zestaw głośnomówiący bluetooth, nie można używać słuchawek do rozmów telefonicznych
  2. Hiszpania – zabronione jest używanie słuchawek podczas prowadzenia pojazdu
  3. Liechtenstein – kierowca musi zwracać uwagę na ruch drogowy. Nie wolno mu korzystać ze środków łączności (urządzenia do nawigacji, radio, komputer), które mogłyby odwracać jego uwagę od jazdy
  4. Malta – zabronione jest prowadzenie pojazdu silnikowego z założonymi słuchawkami w obu uszach lub z jakimkolwiek urządzeniem ograniczającym słuch kierowcy. Kierującemu pojazdem silnikowym nie wolno trzymać w ręku telefonu komórkowego ani przez niego rozmawiać, ani korzystać z jakiegokolwiek podobnego urządzenia trzymanego w ręce innego niż zestaw głośnomówiący lub radioodbiornik
  5. Szwajcaria – kierowca nie może zakłócać ruchu innych pojazdów. Musi zapewnić, że jego uwagi nie będą odwracały żadne urządzenia (takie jak np. nawigacja, radio, telefon itp.).

Podana strona http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/safety/road-safety/index_pl.htm pozwala na sprawdzenie, jakie przepisy obowiązują w poszczególnych krajach. Można na przykład porównać zasady ruchu drogowego obowiązujące na trasie, którą będziemy podróżowali. W XXI wieku mobilność jest wszechobecna. Na urządzenia przenośne można pobrać darmową aplikację „Going Abroad”, która pozwala sprawdzić przepisy bezpieczeństwa w tym państwie, w którym jesteśmy, np.: ograniczenie prędkości na autostradzie w Hiszpanii. Warto zainstalować aplikację przed wyjazdem za granicę, aby uniknąć opłat roamingowych.

Informacje związane ze sprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terytorium Unii Europejskiej oparte są na Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/413 z dnia 11 marca 2015 roku.