Ceny paliw mają ogromne znaczenie dla budżetu każdej firmy transportowej. Wydatki z tego tytułu mogą stanowić nawet 30 proc. kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa. Przewoźnicy szukają zatem wszelkich rozwiązań aby ograniczyć to zużycie. Optymalnych sposobem jest właściwy dobór opon ciężarowych. Nowa generacja opon o niskim oporze toczenia może przynieść wymierne oszczędności, a jednocześnie pozwala zwiększyć bezpieczeństwo i jest bardziej ekologiczna.

opony

Na co zatem należy zwracać uwagę przy wyborze opon i czym podyktowana jest ich cena?

 

Rozwiązanie znane od lat

Pierwsza opona ciężarowa o niskim oporze toczenia powstała w połowie lat 90 XX wieku. Wprowadziła ją na rynek firma MICHELIN. Od tego czasu producent prowadził intensywne badania, prace projektowe i rozwojowe, które przyczyniły się do dalszej poprawy oszczędności energii, niezawodności i trwałości opon oraz podniesienia bezpieczeństwa kierowców i przewożonych ładunków.

Obecnie producenci największych marek przeprowadzają niezliczone badania w laboratoriach, analizy i testy na torach, dzięki czemu wszystkie pojazdy mogą korzystać z odpowiednio dostosowanego rozwiązania (w zależności od profilu użytkownika).

 

Większe osiągi w każdym obszarze

Wkład opon w zużycie paliwa przez pojazd ma bardzo duże znaczenie. Na pokonanie oporu toczenia zużywana jest bowiem niemal jedna trzecia zawartości pełnego baku. Im większy opór toczenia, tym więcej potrzeba energii z silnika, a co za tym idzie wzrasta zużycie paliwa. Stosując opony o obniżonym oporze toczenia, można znacznie to zużycie zmniejszyć. Opony nowej generacji obniżają opory toczenia dzięki odpowiedniemu składowi mieszanki gumy, konstrukcji, unikatowej strukturze i rzeźbie bieżnika oraz komponentom karkasu.

Zastosowanie w nich licznych innowacji podnosi też odporność gumy na przegrzewanie się, poprawia hamowanie i trakcję oraz zwiększa bezpieczeństwo na drodze niezależnie od panujących warunków. Bieżnikując takie opony lub pogłębiając rowki ich bieżników można dodatkowo przedłużyć ich trwałość. W ten sposób przewoźnicy są w stanie pokonywać coraz to większe dystanse, przy jednoczesnej oszczędności paliwa.

Oprócz niższego zużycia energii i niższej emisji hałasu, opony o niskim oporze toczenia przyczyniają się także do obniżenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

 

Jak wybrać właściwą oponę?

Oprócz oporów toczenia ważna jest także przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu (informacje te zawarte są na etykietach). Nie są to jednak wszystkie kryteria, którymi należy kierować się przy wyborze opony. Należy zwrócić też uwagę na trwałość opony, jej wytrzymałość, przyczepność na zakrętach, hamowanie na suchej nawierzchni, komfort jazdy, stabilność przewożonego ładunku, pochłanianie nierówności podłoża oraz możliwość bieżnikowania i pogłębiania bieżnika. Producenci opon wszystkie te parametry mierzą podczas testów.

Zadaniem producentów i sprzedawców opon jest pomoc w doborze najlepszej opony pod względem jej właściwości oraz oczekiwań użytkownika. Przewoźnicy mają bowiem różne oczekiwania wobec opon. Wynikają one zarówno ze specyfiki prowadzonej działalności oraz potrzeb popartych nabytym doświadczeniem.

Producenci opon stale opracowują coraz to nowsze gamy opon dla flot transportowych. Ceny opon o niższym oporze toczenia są wyższe od ceny innych opon (ze względu na zastosowane innowacje), jednak różnica ta bardzo szybko się zwraca.

 

Podsumowując

Opony o niskim oporze toczenia cieszą się dużym zainteresowaniem, gdyż umożliwiają one maksymalną oszczędność paliwa i oferują większe osiągi w obszarze bezpieczeństwa, trwałości, czy przyczepności; niezależnie od warunków drogowych. Producenci wiodących marek stale inwestują w badania i rozwój, dzięki czemu są w stanie dokonywać wielkich postępów w zakresie oporu toczenia, a trwałość opon jest coraz dłuższa. Aby wybrać opony najlepiej pasujące do profilu działalności firmy, warto skontaktować się ze specjalistą od ogumienia.

 

Należy jednak pamiętać, że sama jakość opon nie zagwarantuje nam spektakularnego sukcesu. Równie ważna jest ich eksploatacja, a więc utrzymanie ogumienia w dobrym stanie, użytkowanie opon z właściwym ciśnieniem oraz równomierne rozłożenie i zabezpieczenie przewożonego ładunku.