reflektoryJak sprawdzić poprawność ustawiań świateł samochodowych

Światła to jeden z ważniejszych elementów wyposażenia pojazdu wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Instytut Transportu Samochodowego kilka miesięcy temu rozpoczął Inicjatywę Na Rzecz Dobrych Świateł Samochodowych, po tym jak wielu kierowców zgłaszało się z prośbą o informacje jak można samemu sprawdzić ustawienie świateł. W ramach inicjatywy ITS przeprowadza badania ankietowe, dotyczące sposobu korzystania ze świateł oraz wiedzy kierowców w tym zakresie. W ramach projektu przeprowadzono także badanie reflektorów samochodowych, a jego wyniki pokazały jak duży jest odsetek nieprawidłowo ustawionych świateł przez kierowców w naszym kraju.

Podstawowe zasady ustawień świateł

ITS przypomina, że światła najlepiej sprawdzać w odpowiednio wyposażonym warsztacie. Można to zrobić także samodzielnie stosując kilka podstawowych zasad. Przede wszystkim należy znaleźć płaski, poziomy plac (najlepiej długości ponad 10km), zakończony pionową płaszczyzną (np. ścianą budynku). Dokonując pomiaru powinno być na tyle ciemno, żeby wiązka światła reflektorów była wyraźnie widoczna na płaszczyźnie. Samochód należy ustawić prostopadle przed pionową ścianą najlepiej w odległości 10 metrów. Korektor pochylenia świateł powinien być ustawiony w pozycji 0. Na ekranie (ścianie) trzeba zaznaczyć miejsca odpowiadające środkom reflektorów i narysować poziomą linię poniżej zaznaczonych środków. Warto także narysować jeszcze dwie pionowe linie przechodzące przez punkty środków reflektorów i przecinające narysowaną poniżej linię. Następnie należy włączyć światła mijania (każde światło należy sprawdzić oddzielnie, zasłaniając w tym czasie drugie). Poziomy odcinek granicy światła i cienia powinien znaleźć się na dolnej poziomej linii, a punk załamania granicy powinien znaleźć się na przecięciu dolnej i pionowej linii na wprost badanego reflektora. Jeśli granica światła i cienia nie znajduje się we właściwym położeniu, należy wyregulować światło za pomocą odpowiedniego klucza (lub dokonać regulacji w warsztacie).

 

Samochód w trakcie pomiaru powinien mieć pełny zbiornik paliwa, a w środku auta nie może być żadnego bagażu oraz dodatkowych pasażerów.

Materiały do pobrania można znaleźć na stronie www.swiatla.its.waw.pl

 

 Rady dla kierowców

  • Kierowcy powinni zawsze dbać o lampy, które muszą być sprawne i czyste. Jeśli oczyszczenie jest niemożliwe, lampy takie należy bezwzględnie wymienić.
  • Wszystkie żarówki powinny się świecić, jeśli nie – trzeba je niezwłocznie wymienić (warto robić to parami). W samochodzie należy mieć zawsze komplet zapasowych żarówek, które są zgodne ze specyfikacją producenta samochodu i posiadają homologację.
  • Światła reflektorów powinny być sprawdzane raz w roku i zawsze po wymianie żarówki (najlepiej w warsztacie).
  • Jeśli światła nie mają automatycznego poziomowania należy ustawić korektor poziomowania odpowiednio do obciążenia pojazdu.
  • Należy pamiętać, że zasięg widoczności w nocy może być znacznie ograniczony, dlatego należy zawsze dostosować prędkość jazdy do własnego spostrzegania. Nie wolno także instalować i włączać podczas jazdy dodatkowych świateł widocznych z zewnątrz (poza wyposażeniem fabrycznym pojazdu). Światła zainstalowane dodatkowo trzeba zawsze zweryfikować w stacji kontroli.
  • Ważne jest także reagowanie w sytuacji, gdy widzimy inny pojazd z niesprawnymi światłami. Powinniśmy zasygnalizować to kierowcy migając dwukrotnie krótko światłami. Powinniśmy także reagować, gdy inni kierowcy sygnalizują nam problem.

 

Inicjatywa na rzecz dobrych świateł i wyniki akcji

ITS przeprowadził pod koniec ubiegłego roku badanie na parkingu centrum handlowego M1 w Markach z wykorzystaniem innowacyjnego, komputerowego urządzenia diagnostycznego (analizator świateł). Każdy kto wziął udział w akcji otrzymał indywidualny kod dostępu i może zapoznać się na stronie internetowej ze szczegółowymi wynikami dla swojego samochodu.

Wstępna analiza wyników wszystkich wykonanych pomiarów dla świateł mijania pokazała, że niestety przeważająca większość badanych samochodów miała nieprawidłowo ustawione światła (ok. 45% przebadanych pojazdów spełniało wymagania minimalnego oświetlenia).

Większość przebadanych żarówek nie spełniała wymogów homologacyjnych, a kierowcy nie mieli pojęcia, że instalując zamienniki stwarzają zagrożenie dla siebie i innych użytkowników dróg.

Ustalono także, że ręczny korektor pochylenia świateł często nie jest używany przez kierowców albo jest używany nieprawidłowo, co pogarsza sytuację na drodze, powodując oślepianie albo zbyt mały zasięg oświetlenia.

Badanie pokazało także, że metodologia badania i ustawiania świateł w serwisach i Stacjach Kontroli Pojazdów wymaga większej staranności.

Akcja badania świateł miała charakter jednorazowy, jednak w ramach „Inicjatywy” ITS oferuje wszystkim zainteresowanym możliwość zbadania świateł za pomocą Analizatora Świateł w stacji diagnostycznej ITS po telefonicznym umówieniu.

Patronat honorowy nad Inicjatywą objął Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Partnerami są Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, posłowie, stacje kontroli pojazdów, uczelnie, organizacje rzeczoznawców, szkoły i organizacje pozarządowe. Aby dołączyć do Inicjatywy należy przesłać pisemne zgłoszenie na adres ITS.

 

Podsumowując

Z przeprowadzonych badań wynika niestety, że stan oświetlenia pojazdów w naszym kraju budzi wiele zastrzeżeń. Jak pokazują także statystyki szczególnie w nocy dochodzi do większej liczby wypadków niż za dnia, co w dużej mierze spowodowane jest złym oświetleniem. O światła należy zatem bezwzględnie dbać (żarówki, lampy, ustawienie świateł w Stacji Kontroli Pojazdów) oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł.