Od stycznia do końca czerwca br. na polskich drogach doszło do 14 912 wypadków. W ich wyniku śmierć poniosło 1259 osób a 18 040 zostało rannych. Statystyka ta jest jednak dość optymistyczna, gdyż w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. nastąpił 5,7 proc. spadek zdarzeń drogowych i 9 proc. spadek ofiar śmiertelnych. Na przestrzeni ostatniej dekady spadek ten wyniósł ponad 40 proc. Jednak nadal daleko nam w tej kwestii do Europy (na polskich drogach wciąż ginie dużo więcej osób niż w innych krajach Unii Europejskiej).
Kiedy są najniebezpieczniejsze okresy na polskich drogach, kto ma wpływ na bezpieczeństwo drogowe i dlaczego akcje społeczne są takie potrzebne?

Najniebezpieczniejsze okresy roku
Okres wakacji to jedne z najbardziej niebezpiecznych miesięcy na polskich drogach. Z danych policji wynika, że w lipcu 2015 r. doszło do 2997 wypadków, w których poszkodowanych zostało 3796 osób, a 265 poniosło śmierć. Z kolei w sierpniu odnotowano 2886 zdarzeń, 3590 rannych i 265 zabitych.
Pomimo tak tragicznego bilansu okres letni nie jest tak niebezpieczny, jak okres jesienny (od września do listopada). Szybciej zapadający zmrok, mgła, poranne przymrozki i częstsze opady atmosferyczne znacznie pogarszają warunki panujące na drodze (m.in. mokra nawierzchnia zdecydowanie wydłuża drogę hamowania). Także spadające i leżące na drodze liście, w połączeniu z opadami deszczu czy mokrego śniegu powodują, że droga również staje się śliska.
Co ma wpływ na bezpieczeństwo drogowe?
Na bezpieczeństwo drogowe zawsze ma wpływ odpowiednie zachowanie człowieka. Kierowcy oraz piesi powinni przewidywać z wyprzedzeniem możliwe zachowania innych uczestników ruchu i potrafić zachować szczególną ostrożność. Kierowcy powinni także zmienić technikę prowadzenia pojazdu; zwłaszcza w niesprzyjających warunkach atmosferycznych (przekraczanie dopuszczalnej prędkości oraz niezachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu to jedne z najczęstszych przyczyn wypadków). Należy również pamiętać o właściwym i zgodnym z przepisami używaniu świateł przeciwmgłowych i świateł do jazdy dziennej.
Zgodnie z ustawą od 31 sierpnia 2014 r. po zmroku poza terenem zabudowanym wszyscy piesi muszą nosić elementy odblaskowe, gdyż gwarantują one wczesne dostrzeżenie przez kierowcę. Mogą być to przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Zaleca się umieszczać je na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców. Za brak elementu odblaskowego grozi sankcja w postaci mandatu do 500 PLN. Mimo, iż obowiązek dotyczy jedynie miejsc poza terenem zabudowanym, warto jednak nosić odblaski także w mieście.
W przypadku kierowców ważnym elementem jest utrzymanie w czystości szyb, lusterek, kloszy świateł pojazdu, oczyszczenie pojazdu ze śniegu i lodu, systematyczne uzupełnianie płynu w zbiornikach spryskiwaczy, wymiana zniszczonych piór wycieraczek oraz wymiana opon na te dostosowane do panującej pory roku.
„Oświeceni”
Aby piesi z odblaskami byli zauważani oświetlenie pojazdów musi być w należytym stanie technicznym. Uświadomienie tych zależności uczestnikom ruchu drogowego jest bardzo ważne, w związku z czym na przełomie sierpnia i września rozpoczęła się Ogólnopolska Kampania Społeczna Na Rzecz Poprawy Widoczności Wszystkich Uczestników Ruchu Drogowego „Oświeceni”. Ma ona
uświadomić wszystkim uczestnikom ruchu drogowego konieczność zadbania zarówno przez pieszych o sposób noszenia i jakość odblasków, jak też przez kierowców o dobry stan techniczny oświetlenia.
Na stronie www.oswieceni.eu znajdują się materiały informacyjno- edukacyjne przeznaczone dla zmotoryzowanych, pieszych, osób prowadzących zajęcia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szeroko pojętych mediów. Partnerem Honorowym kampanii został Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Podsumowując
Z roku na rok poprawia się stan bezpieczeństwa na polskich drogach, jednak do ideału jeszcze nam bardzo daleko. Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest w największym stopniu uzależnione od zachowania się poszczególnych użytkowników dróg, stąd też pomysły na różnorodne kampanie społeczne m.in. ogólnopolską Kampanię „Oświeceni”, której organizatorzy chcą wpisać się w polskie działania na rzecz Dekady BRD 2011-2020.
Informacja za: www.oswieceni.eu, www.its.waw.pl, www.wrd.policja.waw.pl
23 września, 2015
Stan bezpieczeństwa na polskich drogach w I półroczu 2015 r.
admin bezpieczeństwo, raport News 0 Comments
Od stycznia do końca czerwca br. na polskich drogach doszło do 14 912 wypadków. W ich wyniku śmierć poniosło 1259 osób a 18 040 zostało rannych. Statystyka ta jest jednak dość optymistyczna, gdyż w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. nastąpił 5,7 proc. spadek zdarzeń drogowych i 9 proc. spadek ofiar śmiertelnych. Na przestrzeni ostatniej dekady spadek ten wyniósł ponad 40 proc. Jednak nadal daleko nam w tej kwestii do Europy (na polskich drogach wciąż ginie dużo więcej osób niż w innych krajach Unii Europejskiej).
Kiedy są najniebezpieczniejsze okresy na polskich drogach, kto ma wpływ na bezpieczeństwo drogowe i dlaczego akcje społeczne są takie potrzebne?
Najniebezpieczniejsze okresy roku
Okres wakacji to jedne z najbardziej niebezpiecznych miesięcy na polskich drogach. Z danych policji wynika, że w lipcu 2015 r. doszło do 2997 wypadków, w których poszkodowanych zostało 3796 osób, a 265 poniosło śmierć. Z kolei w sierpniu odnotowano 2886 zdarzeń, 3590 rannych i 265 zabitych.
Pomimo tak tragicznego bilansu okres letni nie jest tak niebezpieczny, jak okres jesienny (od września do listopada). Szybciej zapadający zmrok, mgła, poranne przymrozki i częstsze opady atmosferyczne znacznie pogarszają warunki panujące na drodze (m.in. mokra nawierzchnia zdecydowanie wydłuża drogę hamowania). Także spadające i leżące na drodze liście, w połączeniu z opadami deszczu czy mokrego śniegu powodują, że droga również staje się śliska.
Co ma wpływ na bezpieczeństwo drogowe?
Na bezpieczeństwo drogowe zawsze ma wpływ odpowiednie zachowanie człowieka. Kierowcy oraz piesi powinni przewidywać z wyprzedzeniem możliwe zachowania innych uczestników ruchu i potrafić zachować szczególną ostrożność. Kierowcy powinni także zmienić technikę prowadzenia pojazdu; zwłaszcza w niesprzyjających warunkach atmosferycznych (przekraczanie dopuszczalnej prędkości oraz niezachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu to jedne z najczęstszych przyczyn wypadków). Należy również pamiętać o właściwym i zgodnym z przepisami używaniu świateł przeciwmgłowych i świateł do jazdy dziennej.
Zgodnie z ustawą od 31 sierpnia 2014 r. po zmroku poza terenem zabudowanym wszyscy piesi muszą nosić elementy odblaskowe, gdyż gwarantują one wczesne dostrzeżenie przez kierowcę. Mogą być to przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Zaleca się umieszczać je na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców. Za brak elementu odblaskowego grozi sankcja w postaci mandatu do 500 PLN. Mimo, iż obowiązek dotyczy jedynie miejsc poza terenem zabudowanym, warto jednak nosić odblaski także w mieście.
W przypadku kierowców ważnym elementem jest utrzymanie w czystości szyb, lusterek, kloszy świateł pojazdu, oczyszczenie pojazdu ze śniegu i lodu, systematyczne uzupełnianie płynu w zbiornikach spryskiwaczy, wymiana zniszczonych piór wycieraczek oraz wymiana opon na te dostosowane do panującej pory roku.
„Oświeceni”
Aby piesi z odblaskami byli zauważani oświetlenie pojazdów musi być w należytym stanie technicznym. Uświadomienie tych zależności uczestnikom ruchu drogowego jest bardzo ważne, w związku z czym na przełomie sierpnia i września rozpoczęła się Ogólnopolska Kampania Społeczna Na Rzecz Poprawy Widoczności Wszystkich Uczestników Ruchu Drogowego „Oświeceni”. Ma ona
uświadomić wszystkim uczestnikom ruchu drogowego konieczność zadbania zarówno przez pieszych o sposób noszenia i jakość odblasków, jak też przez kierowców o dobry stan techniczny oświetlenia.
Na stronie www.oswieceni.eu znajdują się materiały informacyjno- edukacyjne przeznaczone dla zmotoryzowanych, pieszych, osób prowadzących zajęcia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szeroko pojętych mediów. Partnerem Honorowym kampanii został Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Podsumowując
Z roku na rok poprawia się stan bezpieczeństwa na polskich drogach, jednak do ideału jeszcze nam bardzo daleko. Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest w największym stopniu uzależnione od zachowania się poszczególnych użytkowników dróg, stąd też pomysły na różnorodne kampanie społeczne m.in. ogólnopolską Kampanię „Oświeceni”, której organizatorzy chcą wpisać się w polskie działania na rzecz Dekady BRD 2011-2020.
Informacja za: www.oswieceni.eu, www.its.waw.pl, www.wrd.policja.waw.pl