Korzysta z nich branża transportowa Europy Zachodniej, mają zastosowanie przede wszystkim w transporcie kombinowanym: drogowo – kolejowym, w Polsce nadal rzadko są używane.

Nadwozie wymienne, to taka jednostka do przewozu towarów, której rozmiar odpowiada wymiarom pojazdu, jest ona wyposażona w nogi podporowe, urządzenia załadunkowe i wyładunkowe przeznaczone do przemieszczenia się między różnymi środkami transportu. Obecnie, chociażby w Niemczech coraz częściej wykorzystuje się zarówno nadwozia wymienne, jak i pojemniki transportowe mające cechy zarówno takiego nadwozia jak i kontenera.
W Polsce nadwozia wymienne pomimo możliwości zastosowania ich w transporcie kolejowym, są przede wszystkim używane w transporcie drogowym. Warto zauważyć, że obecnie terminale – znaczna ich większość – posiadają na swoim wyposażeniu w urządzenia chwytniowo – kleszczowe, które przeznaczone są do przeładunku właśnie nadwozi wymiennych, a tabor szynowy, podobnie jak drogowy jest już dostosowany do przewozu takiego rodzaju jednostek.
Komisja Europejska coraz głośniej mówi o wsparciu transportu kombinowanego poprzez uproszczenie przepisów prawnych, przede wszystkim w celu zmniejszenia ruchu drogowego. Chociażby z tego względu warto poznać zalety zastosowania nadwozia wymiennego, które w przyszłości może być jedną z najpopularniejszych jednostek transportowych.
- Uproszczenie przeładunku pojazdu, niepotrzebne są kosztowne urządzenia, wystarczy jednoosobowa obsługa przez kierowcę przy wymianie nadwozia
- Przydatność w transporcie dystrybucyjnym
- Duża liczba rozmiarów i odmian nadwozi umożliwia ich dobór w zależności od potrzeb zleceniodawcy
- Możliwość przewożenia na jednym podwoziu różnych rodzajów nadwozi
- Możliwość ich wykorzystania w transporcie kombinowanym droga – kolej
- W przypadku awarii pojazdu nadwozie może być dalej przewożone na innym podwoziu
Oczywiście, jak w każdej sytuacji są dwie strony medalu, tak i w przypadku nadwozi wymiennych występują niedogodności, są to:
- Strata ok. 10% ładowności ze względu na konieczność zamontowania urządzeń służących do mocowania nadwozia
- Wyższy koszt zakupu podwozia, które musi być wyposażone w zawieszenie powietrzne
- Konieczność szkolenia kierowców z zakresu obsługi urządzeń do wymiany nadwozia
- Konieczność zakupu co najmniej dwóch nadwozi na jedno podwozie, aby zapewnić właściwą ekonomię przewozów
Nadwozia wymienne są produkowane w różnych wersjach, m.in. jako skrzynie ładunkowe, furgonowe, izotermiczne, cysterny i nadwozia o specjalnym przeznaczeniu.
Jak widać ich zastosowanie jest bardzo szerokie, daje wiele możliwości przewozu towarów samemu przewoźnikowi, poszerza jego ofertę pustych przestrzeni ładunkowych. Może warto rozważyć użytkowanie nadwozi wymiennych.
31 października, 2014
Wymienne nadwozia
admin nadwozie, wymienne Pojęcia TSL 0 Comments
Korzysta z nich branża transportowa Europy Zachodniej, mają zastosowanie przede wszystkim w transporcie kombinowanym: drogowo – kolejowym, w Polsce nadal rzadko są używane.
Nadwozie wymienne, to taka jednostka do przewozu towarów, której rozmiar odpowiada wymiarom pojazdu, jest ona wyposażona w nogi podporowe, urządzenia załadunkowe i wyładunkowe przeznaczone do przemieszczenia się między różnymi środkami transportu. Obecnie, chociażby w Niemczech coraz częściej wykorzystuje się zarówno nadwozia wymienne, jak i pojemniki transportowe mające cechy zarówno takiego nadwozia jak i kontenera.
W Polsce nadwozia wymienne pomimo możliwości zastosowania ich w transporcie kolejowym, są przede wszystkim używane w transporcie drogowym. Warto zauważyć, że obecnie terminale – znaczna ich większość – posiadają na swoim wyposażeniu w urządzenia chwytniowo – kleszczowe, które przeznaczone są do przeładunku właśnie nadwozi wymiennych, a tabor szynowy, podobnie jak drogowy jest już dostosowany do przewozu takiego rodzaju jednostek.
Komisja Europejska coraz głośniej mówi o wsparciu transportu kombinowanego poprzez uproszczenie przepisów prawnych, przede wszystkim w celu zmniejszenia ruchu drogowego. Chociażby z tego względu warto poznać zalety zastosowania nadwozia wymiennego, które w przyszłości może być jedną z najpopularniejszych jednostek transportowych.
Oczywiście, jak w każdej sytuacji są dwie strony medalu, tak i w przypadku nadwozi wymiennych występują niedogodności, są to:
Nadwozia wymienne są produkowane w różnych wersjach, m.in. jako skrzynie ładunkowe, furgonowe, izotermiczne, cysterny i nadwozia o specjalnym przeznaczeniu.
Jak widać ich zastosowanie jest bardzo szerokie, daje wiele możliwości przewozu towarów samemu przewoźnikowi, poszerza jego ofertę pustych przestrzeni ładunkowych. Może warto rozważyć użytkowanie nadwozi wymiennych.