Zarządzanie oponami – skuteczne rozwiązania, które oszczędzają pieniądze, chronią środowisko i zwiększają bezpieczeństwo

Branża TSL stawia przed uczestnikami łacha transportowego wiele wyzwań. Na bardzo konkurencyjnym rynku transportowym firmy przewozowe muszą przede wszystkim dążyć do zwiększenia wydajności swoich działań oraz ograniczenia kosztów eksploatacji. Niebagatelne znaczenie ma tu także bezpieczeństwo drogowe oraz poszanowanie środowiska naturalnego. Znaczącą rolę w tym zakresie może odegrać właściwe zarządzanie oponami; polegające na doborze odpowiednich produktów, utrzymaniu ich w dobrym stanie oraz zastosowaniu działań takich jak pogłębianie i bieżnikowanie, które znacznie przedłużają żywotność opon.

opony

Jak zatem sprawić by opony wpłynęły na rentowność firmy, pozwoliły na ochronę zasobów naturalnych a przy tym nie zmniejszyły poziomu bezpieczeństwa?

Pogłębianie bieżnika

Pogłębianie bieżnika opon to usunięcie warstwy gumy znajdującej się pod oryginalną rzeźbą bieżnika, w celu przywrócenia odpowiedniej głębokości rowków, utraconych w wyniku użytkowania opony. Pogłębianie bieżnika opon powinno być wykonywane w momencie, kiedy pozostało jeszcze od 2 do 4 milimetrów oryginalnej głębokości rzeźby bieżnika. Pogłębianie przedłuża żywotność opon – dzięki temu działaniu opony odzyskują ok. 10% swojej przyczepności poprzecznej oraz właściwą trakcję na mokrej nawierzchni (opony odzyskują oryginalną rzeźbę i głębokość rowków od 6 do 8 mm). Co więcej pogłębianie gwarantuje wydłużenie przebiegu nawet o 25% (opona z pogłębionym bieżnikiem zużywa się wolniej) oraz oszczędności paliwa (nawet 2l na 100 km dzięki ograniczeniu tarcia). Pogłębianie jest więc procesem niezwykle ekonomicznym. Pogłębianie bieżnika opon nie ma negatywnego wpływu na akceptację karkasu do bieżnikowania.

Pogłębianie bieżników opon ciężarowych jest dopuszczone przez kodeks drogowy a nawet zalecane przez Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy (ETRTO). Nie wszyscy jednak są zwolennikami tej metody twierdząc, że zmniejsza ona bezpieczeństwo na drodze. Jak udowadniają czołowi producenci opon jazda na oponach z pogłębionym bieżnikiem jest całkowicie bezpieczna, jednak muszą zostać spełnione dwa warunki. Przede wszystkim opony muszą być fabrycznie przystosowane do ponownego pogłębiania a samo pogłębianie musi być wykonane przez specjalistę. Pogłębianie nie jest wskazane, gdy bieżnik nosi znaczne ślady uszkodzeń (przebicia, przecięcia, otarcia, wyrwanie gumy z bieżnika) lub gdy opony wykorzystywane są w wyjątkowo trudnych warunkach. Opona przed przystąpieniem do zabiegów pogłębiania bieżnika musi zostać naprawiona i odpowiednio przygotowana. Przepisy zabraniają użytkowania niewłaściwie pogłębionych opon.

Jak wykazały wyniki testów Michelin pogłębianie bieżników opon wykonane przez specjalistę przynosi trzy ważne korzyści dla branży transportowej:

  • Ochrona środowiska – emisja CO2 niższa o 1,6 tony na samochód ciężarowy rocznie.
  • Oszczędność surowców – pogłębianie 4 opon to oszczędność 70 kg surowców, co daje równowartość nowej opony.
  • Gwarancja przyjęcia opon do bieżnikowania.

Bieżnikowanie opon

Bieżnikowanie opon to proces przedłużający żywotność opony, polegający na nałożeniu nowego bieżnika w miejsce zużytego. Opony bieżnikowane nazywa się także regenerowanymi. Dzięki bieżnikowaniu opon można sporo zaoszczędzić. Bieżnikowana opona jest bowiem ok. 40% tańsza niż odpowiadająca jej opona nowa. Bieżnikowanie zwiększa też przebieg o 100% (dwukrotnie przedłuża żywotność opon za niższą cenę). Podczas bieżnikowania można nadać oponom nową rzeźbę, dzięki czemu można zmienić ich zastosowanie i dostosować je do charakteru danej działalności. Niektóre opony można bieżnikować nawet kilka razy; zależy to od rodzaju prowadzonej działalności i sposobu zarządzania flotą transportową.

Opony bieżnikowane można zakładać tak jak nowe, jednak odradza się montowania opony bieżnikowanej na osi prowadzącej; po bieżnikowaniu oponę można zamontować na osi napędowej lub wleczonej. Jeśli wszystkie opony z tej samej osi są bieżnikowane, muszą posiadać takie same cechy (ta sama marka, rozmiar i rzeźba bieżnika, kategoria użytkowania, struktura, indeks prędkości i nośności). Aby opony nowe i bieżnikowane mogły być zestawione na tej samej osi również powinny mieć te same cechy a ponadto karkasy muszą być bieżnikowane przez ich producenta.

Aby uzyskać pozytywny wynik podczas bieżnikowania opony muszą one spełnić dwa podstawowe warunki. Przede wszystkim muszą być fabrycznie przystosowane do bieżnikowania już na etapie projektu oraz muszą być serwisowane w sposób profesjonalny i regularny. W zależności od potrzeb można wybrać jeden z dwóch sposobów bieżnikowania. Nie wszystkie procesy bieżnikowania przynoszą jednak podobne efekty a jakość i bezpieczeństwo produktu końcowego zależą od dokładności i doświadczenia operatorów na poszczególnych etapach procesu. I tak wyróżniamy:

  • Bieżnikowanie na gorąco – na przygotowany karkas nakładana jest surowa guma a ostateczny kształt bieżnikowanej oponie nadaje się w specjalnej formie. Wulkanizację przeprowadza się w prasie (rozgrzanej do temperatury 150-180 stopni Celsjusza) przez ok. godzinę. W efekcie uzyskuje się oponę jak nową dzięki całkowicie odnowionym bokom i rzeźnie bieżnika, a także nowym oznaczeniom. Bieżnikowanie przeprowadzane przez producentów pozwala na pełne wykorzystanie pierwotnych możliwości karkasu. Wadą tej metody jest to, że do każdego wymiaru i każdej rzeźby bieżnika potrzebne są oddzielne, kosztowne formy wulkanizacyjne.
  • Bieżnikowanie na zimno – na przygotowany karkas nakładany jest wstępnie zwulkanizowany bieżnik z jego ostateczną rzeźbą. Następnie proces wulkanizacji zachodzi przez ok. 3 godziny w komorze ciśnieniowej (w temperaturze około 100 do 120 stopni Celsjusza. O temperaturze decydują producenci bieżników i bindegumy). Plusami tego sposobu są szybsze odzyskanie bieżnikowanych karkasów oraz więcej możliwości zmiany bieżnika.

Warto zapamiętać, że kluczowe parametry w oponach nowych i bieżnikowanych będą takie same, jeśli oryginalny karkas jest bardzo wysokiej jakości, solidny i trwały a użyte do bieżnikowania materiały, technologie, kompetencje i doświadczenie zawodowe są na najwyższym poziomie.

Uwaga!!! Po bieżnikowaniu do klienta może lub nie musi wrócić ta sama opona. W Europie proponowane są bowiem dwie usługi bieżnikowania – nominatif (gwarantuje odzyskanie tych samych karkasów po wykonaniu usługi) oraz bezpośrednia wymiana (polega ona na szybkiej wymianie zużytych opon na opony już bieżnikowane). Poszczególne koncerny opracowały także swoje metody bieżnikowania opon ciężarowych.

Podsumowując

Pogłębianie i bieżnikowanie opon przynosi firmie wymierne korzyści. To zarówno sposób na optymalizację kosztów, zaangażowanie w rozwój zrównoważonego transportu i bardziej wszechstronne użytkowanie pojazdów z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Dodatkowo pogłębianie i bieżnikowanie chroni środowisko poprzez zmniejszenie poziomu zużycia paliwa, ograniczenie zużytych opon oraz obniżenie emisji dwutlenku węgla. Procesy te należy jednak powierzyć doświadczonym profesjonalistom oraz przestrzegać zaleceń producenta i dystrybutora. Daje to bowiem gwarancję jakości oraz oszczędności.