Zima w pełni i zapewne wszyscy kierowcy przygotowali się do panujących warunków drogowych oraz obowiązujących w Europie przepisów już wcześniej. Jednak jak podają liczne przykłady, europejskie prawo dotyczące zimowego wyposażenia stale się zmienia. Warto zatem przed wyruszeniem w trasę sprawdzić dokładnie czego będą od nas wymagać w danym państwie, gdyż niespełnienie wymogów może słono kosztować.

przepisy zima obowiazki

Ogumienie zimowe, łańcuchy śniegowe i inne akcesoria

Obowiązek wymiany opon na zimowe w wyznaczonym terminie funkcjonuje w wielu krajach Europy (różne państwa stosują jednak inne wytyczne). Wynika to głównie z tego, że w różnych częściach starego kontynentu zimą panują inne warunki atmosferyczne.

Stosowanie opon zimowych i innych akcesoriów wpływa na kwestie bezpieczeństwa. Zimówki są bowiem wykonane ze specjalnej miękkiej mieszanki gumy oraz posiadają specjalną rzeźbę bieżnika. Dzięki temu przy złych warunkach pogodowych i niskiej temperaturze zachowują swoje naturalne właściwości trakcyjne, gwarantują odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego oraz potrafią skrócić drogę hamowania nawet o 30%.

Dodatkowo warto (czasami wręcz trzeba) wyposażyć samochód w inne akcesoria np. łańcuchy śniegowe (pod naciskiem pojazdu łańcuch jest wgniatany w miękką warstwę podłoża zwiększając przyczepność koła; przydatne szczególnie na odcinkach bocznych dróg górskich oraz w warunkach stałego śniegu), opony z metalowymi kolcami, które służą do jazdy po śniegu i lodzie (w niektórych państwach zabronione jest używanie tego typu wyposażenia) oraz łopaty śniegowe.

Zawsze trzeba być przygotowanym na różne, zmienne warunki i utrudnienia na drogach aby zapewnić sobie najwyższy poziom bezpieczeństwa. Postępowanie zgodnie z obowiązującymi w danym kraju czy regionie przepisami pozwoli uniknąć wysokich kar pieniężnych.

 

Przepisy w wybranych krajach Europy

Polska:

W Polsce nie istnieją przepisy nakazujące stosowania opon zimowych ani w samochodach osobowych, ani w ciężarowych, ani w autobusach. Można zatem u nas jeździć przez cały rok na dowolnych oponach, jednak bieżnik powinien mieć min 1,6 mm. Oczywiście zdrowy rozsądek podpowiada kierowcom aby zmieniali ogumienie, gdy temperatura spadnie poniżej 7°C w ciągu dnia i poniżej 0°C w nocy i większość z nich to robi. W naszym kraju wolno używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, wyłącznie w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione.

 

Austria:

Wybierając się do Austrii warto zapoznać się z restrykcyjnymi przepisami tam panującymi. Obowiązek stosowania opon zimowych funkcjonuje od 1 listopada do 15 kwietnia. W tym samym terminie istnieje konieczność przewożenia w samochodzie łańcuchów śniegowych co najmniej na jedną oś napędzaną. Dodatkowo samochody ciężarowe powyżej 3,5 t muszą być wyposażone w opony z etykietą M+S przynajmniej na jednej osi napędzanej. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w pojazdach powyżej 3,5 t. Za brak przestrzegania przepisów grozi wysoki mandat oraz zakaz dalszej jazdy.

 

Belgia:

W Belgii brak jest ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone są wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem lub lodem, opony z kolcami są zabronione.

 

Dania:

W Danii brak jest ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe oraz opony z kolcami dozwolone są wyłącznie od 1 listopada do 15 kwietnia (opony z kolcami powinny być zamontowane na wszystkich kołach).

 

Norwegia:

Także w Norwegii panują surowe warunki odnośnie zimowego wyposażenia samochodu. W zależności od regionu kraju obowiązuje tam przepis stosowania zimówek w okresie od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy (na południu) i od 16 października do 30 kwietnia (na północy). Pojazdy powyżej 3,5 t muszą mieć zamontowane opony zimowe na wszystkich osiach (minimalna głębokości bieżnika to 5 mm). Dodatkowo pojazdy powyżej 3,5 t muszą posiadać łańcuchy śniegowe. Ciągnik z przyczepą musi mieć na wyposażeniu 7 łańcuchów. Stosowanie opon z kolcami jest możliwe od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy, jednak w różnych rejonach mogą obowiązywać inne zasady.

 

Niemcy:

Wymagane wyposażenie zimowe zależne jest od aktualnych warunków; ramy czasowe nie są określone. Pojazdy powyżej 3,5 t muszą być wyposażone w opony zimowe M+S na osiach napędzanych. Opony z kolcami są zabronione. Stosowanie łańcuchów jest dozwolone zgodnie ze znakami drogowymi.

 

Republika Czeska:

Opony zimowe obowiązkowe są od 1 listopada do 31 marca, w zależności od warunków drogowych oraz w miejscach oznaczonych znakiem „wyposażenie zimowe”. Łańcuchy są obowiązkowe w miejscach oznaczonych stosownymi znakami drogowymi, co najmniej na 2 kołach napędzanych pojazdów o 3 lub więcej osiach. Opony z kolcami są tam zabronione.

 

Unia Celna:

Od 01 stycznia 2015 na terenie Unii Celnej (Rosja, Białoruś, Kazachstan) weszły w życie nowe przepisy zobowiązujące kierowców do stosowania opon zimowych o odpowiednich parametrach (opony z symbolem M+S lub 3PMSF na wszystkich osiach w najcięższych pojazdach, minimalna głębokość bieżnika to 4 mm). Łańcuchy śniegowe są zalecane, lecz nie są obowiązkowe. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w miesiącach letnich. Jeśli opony będą wyposażone w kolce, muszą być one na wszystkich kołach jednostki transportowej.

To tylko niektóre z wybranych państw. Szczegółową listę i zasady panujące w 38 krajach Europy można znaleźć np. w przewodniku przygotowanym przez producenta opon Continental.

 

Podsumowując

Różnorodność i zmienność przepisów w różnych krajach może przyprawić niejednego kierowcę o zawrót głowy. Przed podróżą trzeba po prostu zapoznać się z prawem obowiązującym w określonym państwie. Szczegółowe regulacje dotyczące stosowania ogumienia zimowego, łańcuchów śniegowych i opon z kolcami należy potwierdzić w kodeksach drogowych poszczególnych krajów. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zadbać o bezpieczeństwo własne, przewożonych towarów, czy pasażerów oraz uniknąć wysokich kar pieniężnych.

Informacja za www.conti-online.com, www.asmap.ru